ndkdeco logo

نوشته شده در 25 آوریل 2023

نکات حائز اهمیت در طراحی خانه
زمان مطالعه:6 دقیقه
نویسنده :

آخرین ویرایش در 25 آوریل 2023

نکات حائز اهمیت در طراحی خانه

امروزه با توجه به مشغله های بسیار زیاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، انسان ها دچار هیجانات منفی و استرس های بسیار زیادی در طول روز خود می باشند. خانه پناهگاه امنی است که فرد برای فرار از این هیجان و استرس ها به آن پناه می برد. به همین دلیل است که طراحی خانه امروزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شده است. اما طراحی خانه از تکنیک ها و اصول خاصی پیروی می نماید که رعایت آن ها می تواند در افزایش جذابیت و کیفیت کاربری خانه ها بسیار موثر واقع شود. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با نکات حائز اهمیت در طراحی خانه، بیشتر آشنا کنیم.

نکات کلیدی در طراحی خانه

1- نقطه کانونی ایجاد نمایید

یکی از تکنیک های طلایی در خاص نمودن طراحی خانه، ایجاد نقطه کانونی در فضا است. اگر طراحی خانه خود را به افراد متخصص و مجرب بسپارید، قطعا یکی از کار هایی که در ابتدای طراحی انجام می دهند، تعیین نقطه کانونی می باشد.

 

نکات حائز اهمیت در طراحی خانه

خیلی از افراد فکر می کنند نقطه کانونی، در مرکز خانه قرار دارد. در صورتی که نقطه کانونی در طراحی خانه، به معنای یک المان شاخص است که دیگر وسایل در هماهنگی با آن چیده می شوند.

به طور مثال یک دیوار در فضای نشیمن که از طراحی متفاوتی نسبت به دیگر دیوار های فضا برخوردار است، می تواند نقطه کانونی فضای نشیمن شما محسوب شود.

2- برای طراحی ورودی وقت بگذارید

در خیلی از مواقع افراد فکر می کنند ورودی، نیاز به طراحی خاصی ندارد. زیرا افراد بلافاصله پس از ورود به خانه، به بخش های مختلف آن می روند. در صورتی که امروزه در طراحی خانه، ورودی ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشند.

 

نکات حائز اهمیت در طراحی ورودی خانه

ورودی هر خانه مانند معرف آن می باشد. طراحی فضایی جهت آویزان کردن لباس ها، قرار دادن کفش و کیف از جمله عناصری است که در فضای ورودی باید به آن توجه شود. اگر فضای زیادی در قسمت ورودی خانه شما قرار دارد، بهتر است از این فضا به بهترین نحو استفاده نمایید.

3- سلیقه خود را از یاد نبرید

یکی از اشتباهات رایج در طراحی خانه، توجه به مد، سبک و رنگ های به روز است، بدون اینکه به سلیقه خود اهمیت داده شود. توجه داشته باشید که هر چه خانه طراحی شده زیبا باشد، اما با سلیقه شما همخوانی نداشته باشد، پس از مدتی شما را از طراحی خانه خسته می کند.

 

سلیقه در طراحی خانه

بنابراین در کنار توجه به سبک های به روز، سلیقه خود را نیز مد نظر داشته باشید، سپس با هماهنگی سبک ها و سلیقه خود بهترین طراحی را انتخاب نمایید.

4- از افراط در طراحی اجتناب نمایید

اگر به طرح و یا رنگ خاصی علاقه زیادی دارید، می توانید آن را در طراحی خانه مورد استفاده قرار دهید. اما توجه داشته باشید که در استفاده از آن افراط نکنید. زیرا زیبایی و جذابیت فضا را به طور کامل تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

افراط در طراحی

به طور مثال در صورتی که به رنگ قرمز علاقه زیادی دارید، می توانید اکسسوری های خاصی را با این رنگ در خانه قرار دهید. در این صورت جذابیت فضا را چند برابر خواهید نمود.

5- فراموش نکنید فضای خانه باید گرم و صمیمی باشد

ایجاد فضایی گرم و آرامش بخش از اهداف بسیار مهم و اولیه طراحی خانه ها می باشد. بنابراین هنگام طراحی یک خانه به این نکته توجه داشته باشید که قرار نیست به عنوان یک موزه و یا یک فضای بسیار خاص از خانه خود استفاده نمایید. بلکه هدف شما از طراحی این خانه، ایجاد احساس امنیت، آرامش و صمیمیت در خانواده است.

6- رنگ ها را بشناسید

از دیگر مواردی که می تواند در طراحی خانه یکی از مهم ترین شناخت ها و المان ها محسوب شود، رنگ ها هستند. آشنایی با ویژگی های هر رنگ و تاثیرگذاری آن در ذهن و روح فرد، می تواند اهمیت بسیار زیادی در نحوه استفاده از آن در طراحی کردن خانه داشته باشد. به همین دلیل است که شناخت رنگ ها در طراحی دکوراسیون داخلی خانه ها بسیار حائز اهمیت می باشد.

به طور مثال رنگ سبز علاوه بر زیبایی، می تواند موجب احساس آرامش و امنیت روانی در فرد شود. به همین دلیل استفاده از آن در فضای نشیمن و همچنین اتاق خواب ها می تواند به تقویت سیستم عصبی، کاهش استرس و افسردگی در افراد کمک نماید.

 

رنگ سبز در دکوراسیون داخلی

یا اینکه رنگ زرد از هیجان بسیار زیادی برخوردار است، به همین دلیل می توان آن را در فضای آشپزخانه مورد استفاده قرار داد. زیرا علاوه بر نشاط فرد، می تواند موجب تقویت اشتها او نیز شود. اما استفاده از این رنگ به عنوان رنگ قالب در فضای نشیمن پیشنهاد نمی شود.

همچنین از این رنگ در اتاق خواب ها نباید استفاده نمود، زیرا هیجان منتقل شده از این رنگ به شدت زیاد است و در طولانی مدت می تواند موجب پرخاشگری و استرس در افراد شود. به همین دلیل قبل از انتخاب رنگ در هر فضا بهتر است ابتدا با ویژگی و تاثیرات هر رنگ روی انسان به طور کامل آشنایی پیدا کنید.

7- اصولی و منحصر به فرد نورپردازی کنید

از قوانین جذابیت در طراحی خانه، نورپردازی اصولی و منحصر به فرد در آن خانه است. اگر می خواهید جذابیت فضا را با کمترین امکانات افزایش دهید،. بهتر است تمرکز خود را روی نورپردازی فضا بگذارید.

 

نورپردازی در طراحی دکوراسیون خانه

نورپردازی از مهم ترین ویژگی هایی است که هر طراح قطعا به طور جدی در رابطه با آن ایده ارائه می دهد. اگر می خواهید فضای خانه شما کاملا متفاوت و جذاب باشد، بهتر است نورپردازی اصولی را در خانه خود جدی بگیرید.

8- چیدمان اصولی را بشناسید

از دیگر مواردی که در طراحی خانه باید مدنظر داشته باشید، نحوه چیدمان وسایل مختلف در فضا های موجود در خانه است.

قرارگیری درست مبلمان نسبت به پرده پذیرایی، چیدمان اصولی سه راس اصلی آشپزخانه (یخچال، گاز، سینک ظرفشویی) به صورت مثلث طلایی، عدم قرارگیری تخت خواب زیر پنجره به گونه ای که دید پنجره را کور کند و … همگی از اصول چیدمان در دکوراسیون داخلی هستند که توجه به آن ها می تواند جذابیت و زیبایی طراحی را چند برابر نماید. بنابراین بهتر است چیدمان را نیز به صورت اصولی انجام دهید.