ndkdeco logo

نوشته شده در 25 آوریل 2023

روانشناسی رنگ ها و نقش آن در طراحی خانه
زمان مطالعه:6 دقیقه
نویسنده :

آخرین ویرایش در 16 سپتامبر 2023

روانشناسی رنگ ها و نقش آن در طراحی خانه

رنگ ها از جاذبه های بصری در طراحی خانه می باشند، که می توانند به اجسام مختلف روح بدهند. خانه ای را تصور کنید که به بهترین دکوراسیون داخلی طراحی شده است، اما زمانی که وارد آن می شوید، هیچ رنگی را مشاهده نمی کنید. نسبت به این خانه چه احساسی پیدا می کنید؟ آیا از نظر شما این خانه با وجود طراحی بی نظیرش زیباست؟ قطعا اولین چیزی که به ذهن شما می رسد، این است که در این خانه خاک مرده پاشیده اند. زیرا هیچ روح و حیاتی را در خانه احساس نخواهید کرد. بنابراین در طراحی خانه ها، رنگ ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. از طرفی، هر رنگ ویژگی های مختلفی دارد که می تواند با توجه به آن ها روی فرد تاثیر بگذارد. به همین دلیل است که استفاده نمودن از برخی رنگ ها در طراحی خانه توصیه نمی شوند و برخی دیگر بسیار محبوب می باشند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با روانشناسی رنگ ها و نقش آن ها در طراحی خانه بیشتر آشنا کنیم.

نقش رنگ ها در طراحی خانه

همانطور که گفته شد رنگ ها از مهم ترین المان هایی هستند که می توانند در احساس زندگی و نشاط در خانه تاثیر بگذارند. از طرفی ویژگی های هر رنگ طراح را متقاعد می نماید تا از آن در جای مخصوصی استفاده کند.

به طور مثال رنگ های اشتها آورۀ بهترین انتخاب برای طراحی آشپزخانه ها هستند. از طرفی رنگ های ملایم و آرامش بخش، ایده مناسبی برای طراحی اتاق خواب ها می باشند. بنابراین ویژگی های هر رنگ مشخص کننده فضایی است که می توان از آن استفاده نمود.

 

روانشناسی رنگ ها و نقش آن در طراحی خانه

آشنایی با رنگ ها و شناخت کاربرد آن ها در طراحی خانه، از تکنیکی ترین مهارت هایی است که هر طراح موفق به طور کامل با آن آشنایی دارد. استفاده از رنگ های نامناسب در هر فضا، موجب می شود تا پس از مدتی افراد احساس خستگی، کسلی، افسردگی، اضطراب و … پیدا نماید.

بنابراین انتخاب درست رنگ در طراحی خانه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. گروه طراحی و ساخت NDK با بکارگیری افراد متخصص و همچنین دانایی بالا در زمینه شناخت رنگ ها در طراحی داخلی، می تواند بهترین رنگ ها را با توجه به سلیقه و شخصیت شما در طراحی خانه شما مورد استفاده قرار دهد.

روانشناسی انواع رنگ ها در طراحی خانه

1- آبی

آبی از رنگ های بسیار آرامش بخش است که می تواند در کنترل سیستم عصبی انسان موثر واقع شود. این رنگ می تواند ضربان قلب و فشار خون را کاهش دهد. همچنین در کنترل تنفس نیز بسیار موثر است.

استفاده از این رنگ در حمام، سرویس های بهداشتی و اتاق خواب بسیار انتخاب درستی است. از طرفی، در صورتی که قرار است از این رنگ به عنوان رنگ قالب در فضای پذیرایی و نشیمن استفاده شود، نیاز است تا با استفاده از رنگ های گرم، سردی این رنگ را خنثی نمود.

 

رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

از طرفی اگر می خواهید از رنگ آبی در پذیرایی و آشپزخانه استفاده نمایید، سعی کنید آبی روشن را انتخاب نمایید. زیرا آبی تیره موجب احساس ناراحتی و غم در انسان می شود. اما استفاده نمودن از این رنگ در فضای ورودی می تواند احساس خوبی را به مهمانان خانه منتقل نماید.

2- قرمز

انرژی رنگ قرمز می تواند هیجان و انرژی افراد را به شدت افزایش دهد. به همین دلیل استفاده از آن در فضای نشیمن و پذیرایی می تواند در افزایش تعاملات افراد با یکدیگر بسیار موثر باشد.

 

رنگ قرمز در طراحی خانه

همچنین استفاده نمودن از این رنگ در فضای ورودی، انرژی بسیار خوبی را به مهمانان منتقل می نماید. اما نکته قابل توجه این است که این رنگ میزان فشار خون و ضربان قلب را افزایش می دهد، به همین دلیل استفاده از این رنگ در اتاق خواب به هیچ وجه توصیه نمی شود.

3- زرد

از آنجایی که استفاده از رنگ زرد در طراحی خانه، می تواند در افزایش نشاط در فضا بسیار موثر باشد، به همین دلیل استفاده از این رنگ در فضای آشپزخانه، ناهارخوری و حمام بسیار مناسب می باشد.

 

رنگ زرد در دکوراسیون داخلی

نشاط آور بودن رنگ زرد در صورتی که به عنوان رنگ قالب در اتاق خواب و یا پذیرایی مورد استفاده قرار گیرد، می تواند موجب آسیب های روحی در افراد شود. به طور مثال کودکانی که در اتاق خواب های طراحی شده با رنگ زرد بازی می کنند، معمولا بیشتر از سایر کودکان گریه می کنند و جیغ می زنند. زیرا این رنگ تحت عنوان رنگ قالب می تواند موجب ناامیدی و خشم در افراد شود.

4- سبز

سبز یکی از رنگ هایی است که ویژگی های مثبت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل از این رنگ می توان در تمامی فضا ها استفاده نمود. در طراحی خانه استفاده نمودن از رنگ سبز باعث ایجاد آرامش در خانه می شود.

 

رنگ سبز در دکوراسیون خانه

همچنین از دیگر ویژگی های این رنگ می توان به افزایش نشاط و سرزندگی در فضا اشاره نمود. از نظر پزشکی این رنگ در افزایش قدرت باروری بسیار موثر است. به همین دلیل از مناسب ترین رنگ ها جهت طراحی اتاق خواب می باشد.

5- نارنجی

نارنجی از دیگر رنگ های پر انرژی در طراحی خانه می باشد، که می تواند از مناسب ترین رنگ ها جهت طراحی نشیمن و اتاق خواب ها باشد. همچنین از این رنگ می توان در اتاق ورزش نیز استفاده نمود.

6- بنفش

بنفش از جمله رنگ هایی است که آن را می توان هم در گروه رنگ های سرد و هم در گروه رنگ های گرم قرار داد. اگر می خواهید در طراحی خانه خود، فضای نشیمن بسیار لوکسی را ایجاد نمایید، می توانید از رنگ بنفش تیره در آن استفاده کنید.

 

رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی

همچنین استفاده از این رنگ در طراحی اتاق خواب می تواند فضای منحصر به فردی را در طراحی خانه شما ایجاد نماید. به طور کلی رنگ بنفش، از جمله رنگ هایی است که خصوصیات مثبت بسیار زیادی دارد و استفاده از آن موجب احساسات منفی در فرد نمی شود.

7- بژ

این رنگ قابلیت همخوانی با سبک های مدرن و سنتی را دارد. زیرا به راحتی می توان آن را با دیگر رنگ ها و سبک ها در طراحی خانه، هماهنگ نمود. امروزه استفاده از رنگ بژ، در طراحی تمامی فضا ها بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.