ndkdeco logo

نوشته شده در 13 آوریل 2023

انتخاب بهترین رنگ در طراحی خانه
زمان مطالعه:6 دقیقه
نویسنده :

آخرین ویرایش در 13 آوریل 2023

انتخاب بهترین رنگ در طراحی خانه

رنگ از اصلی ترین المان های موجود در طراحی خانه است که می تواند تاثیر بسیار زیادی در زیبایی و ایجاد آرامش در فضای خانه داشته باشد. انتخاب درست رنگ ها برای هر فضا می تواند موجب آرامش بخش بودن فضا و ایجاد احساسات خوب گردد.

انتخاب رنگ های نامناسب نیز می تواند موجب بروز احساسات منفی مانند خشم، استرس و افسردگی در افراد شود. به همین دلیل است که در طراحی خانه، شناخت رنگ ها و انتخاب درست آن ها برای هر فضا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با انتخاب بهترین رنگ در طراحی خانه، به طور کامل آشنا کنیم.

اهمیت انتخاب رنگ مناسب در طراحی خانه

هر چیزی که انسان در اطراف خود مشاهده می نماید، تاثیر مستقیم بر احساسات و روان فرد می گذارد. این تاثیر در 90 درصد مواقع، ناشی از رنگ هر چیز می باشد. بنابراین انتخاب رنگ نامناسب در طراحی خانه، می تواند تاثیرات منفی بسیار زیادی بر روان هر فرد داشته و در کوتاه مدت فرد متوجه این تاثیرات نشود. به همین دلیل است که طراحان حرفه ای در طراحی نمودن فضا های مختلف، با توجه به شناخت ویژگی های هر رنگ، بهترین رنگ را انتخاب می نمایند.

به طور کلی رنگ ها می توانند موجب واکنش های هیجانی متفاوتی در فرد شوند. استفاده نمودن از رنگ های تیره موجب می شود تا فضا تاریک تر دیده شود. زیرا این رنگ ها، نور را به خود جذب می نمایند. از طرفی رنگ های روشن می توانند در روشن تر دیده شدن فضا موثر باشند.

 

انتخاب بهترین رنگ در طراحی خانه

انسان ها با دیدن رنگ ها دچار احساسات مختلفی مانند خشم، آرامش، نشاط، افسردگی، استرس، تقویت اشتها، غم و … می شوند.

به طور مثال به رفتار خود در مراسم های مختلف توجه کنید. زمانی که در مراسم های سوگواری شرکت می کنید، برای نشان دادن ناراحتی خود لباس های تیره می پوشید. در صورتی که هنگام شرکت در جشن، از لباس های رنگی تری استفاده می نمایید. این موضوع نشان دهنده ویژگی و تاثیرات هر رنگ در ذهن و روان انسان است.

چگونه رنگ مناسبی را برای طراحی خانه انتخاب نماییم؟

تمامی رنگ ها از زیبایی خاصی برخوردار می باشند که با استفاده از آن ها در جای درست می توانند به طور کامل زیبایی خود را نشان دهند. به همین دلیل است که تناسب رنگ ها با یکدیگر نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

تا به حال توجه نموده اید که یک پیراهن و شلوار را وقتی به طور جداگانه تماشا می کنید، برای شما بسیار جذاب هستند اما، زمانی که با هم تماشا می کنید علاقه ای به آن ندارید؟ دلیل عدم تناسب رنگ پیراهن و شلوار با یکدیگر است.

تناسب رنگ در طراحی خانه

 

به همین دلیل تناسب رنگ ها در کنار هم در طراحی خانه و دکوراسیون داخلی بسیار نکته قابل توجهی است. دکوراسیون داخلی خانه باید به گونه ای باشد که رنگ پرده، مبلمان، دیوار ها، دکوری ها و … همگی با یکدیگر تناسب کامل داشته باشند. بنابراین بهتر است با رنگ های اصلی و رنگ های مکمل آن ها بیشتر آشنا شوید. در این صورت بهتر می توانید رنگ ها را در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار دهید.

آشنایی با تناسب رنگ ها در طراحی خانه

برای اینکه بتوانید درک و شناخت بهتری نسبت به تناسب رنگ ها با یکدیگر در طراحی خانه پیدا کنید، نیاز است تا در ابتدا با چرخه رنگ به طور کامل آشنا شوید. در این چرخه، برخی رنگ ها به عنوان رنگ اولیه یا رنگ های اصلی و برخی رنگ ها به عنوان رنگ های فرعی یا ثانویه معرفی می شوند.

رنگ های اصلی، رنگ هایی هستند که با ترکیب نمودن هیچ کدام از رنگ ها نمی توان آن ها را ایجاد نمود. رنگ های فرعی نیز به رنگ هایی گفته می شود که با ترکیب دو رنگ اصلی می توان آن ها را به وجود آورد.

رنگ های اصلی شامل زرد، قرمز و آبی می شوند. رنگ های فرعی نیز شامل سبز، بنفش و نارنجی می شوند که از ترکیب دو رنگ اصلی در دو طرف خود در چرخه رنگ ایجاد می شوند. در چرخه رنگ، 12 رنگ کلی وجود دارد که به چهار دسته سه تایی تقسیم بندی می شوند.

سه رنگی که در یک گروه قرار دارند، رنگ هایی هستند که با یکدیگر تناسب داشته و می توان در طراحی خانه، آن ها را کنار هم استفاده نمود.

تاثیر رنگ های مختلف در طراحی خانه بر روحیه انسان

رنگ آبی

این رنگ در طراحی خانه می تواند موجب آرامش و احساسات مثبت در فرد شود. اما به دلیل سرد بودن رنگ ممکن است در صورت استفاده تک رنگ، در طولانی مدت موجب افسردگی فرد شود. به همین دلیل بهتر است از آن در کنار رنگ های گرم استفاده شود.

 

رنگ آبی در دکوراسیون

بهترین محل جهت استفاده از این رنگ اتاق خواب، حمام، سرویس بهداشتی و نشیمن یا پذیرایی می باشد.

رنگ قرمز

این رنگ به معنای انرژی بالا در طراحی خانه می باشد. به همین دلیل فضای طراحی شده با این رنگ می تواند سرشار از نشاط و هیجان در فرد شود. بنابراین بهترین محل برای استفاده از آن آشپزخانه و پذیرایی است.

 

رنگ قرمز طراحی خانه

از آنجایی که هیجانات فرد را افزایش می دهد، می تواند موجب افزایش فشار خون، ضربان قلب و روند تنفس فرد شود. به همین دلیل بهتر است از آن در اتاق خواب استفاده نشود.

رنگ زرد

در طراحی خانه ها از رنگ زرد به عنوان رنگی اشتها آور و نشاط بخش یاد می شود. از طرفی میزان واکنش های هیجانی را در فرد به میزان بسیار زیادی افزایش می دهد. به همین دلیل بهترین فضا برای استفاده از این رنگ آشپزخانه، ناهارخوری، سرویس بهداشتی و حمام است.

 

رنگ زرد

از آنجایی که این رنگ موجب افزایش هیجان در افراد می شود، استفاده از آن در فضا هایی مانند پذیرایی، نشیمن و اتاق خواب می تواند در بلند مدت آسیب های روحی زیادی را به همراه داشته باشد. از جمله این آسیب ها می توان به استرس های شدید، پرخاشگری و واکنش های عصبی غیر طبیعی اشاره نمود.

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی نیز از ویژگی های رنگ زرد برخوردار است. به همین دلیل اصول استفاده از آن در طراحی فضا های مختلف خانه، مانند رنگ زرد می باشد.

رنگ نارنجی