ndkdeco logo

نوشته شده در 27 آوریل 2023

استاندارد های طراحی و ساخت منازل مسکونی
زمان مطالعه:6 دقیقه
نویسنده :

آخرین ویرایش در 27 آوریل 2023

استاندارد های طراحی و ساخت منازل مسکونی

خانه ها از مهم ترین مکان هایی هستند که انسان ها پس از گذراندن روز و خستگی برای استراحت و دستیابی به آرامش به آن پناه می برند. به همین دلیل است که طراحی خانه ها می تواند در میزان آرامش افراد موثر باشد. البته این به معنای بزرگ بودن فضا ها و یا اختصاصی بودن فضا ها برای هر نفر نیست. بلکه خانه هایی با متراژ پایین را نیز می توان به گونه ای طراحی نمود، که از حضور در آن بتوان لذت برد. تنها موضوعی که می تواند این گفته را به حقیقت تبدیل نماید، رعایت استاندارد های طراحی و ساخت منازل مسکونی می باشد. به همین منظور، در ادامه قصد داریم شما را با استاندارد های طراحی خانه، به طور کامل آشنا کنیم.

برنامه فیزیکی در طراحی خانه

در ابتدا برای شروع هر نوع پروژه طراحی به خصوص طراحی خانه، نیاز است تا اهداف طراحی و نیاز های آن را مورد بررسی قرار داد و مشخص نمود. فضایی که قرار است در پروژه طراحی شود، ابعاد آن فضا، ارتباط میان فضا های طراحی شده و … همگی از جمله مواردی هستند که قبل از شروع طراحی باید مشخص گردند.

این کار را می توان با استفاده از نرم افزار و یا به صورت دستی انجام داد. اما نکته مهمی که در انجام آن باید مدنظر داشت، توجه به استاندارد های هر فضا است.

 

طراحی فیزیکی خانه

به طور مثال در طراحی اتاق نشیمن، باید حداقل ابعاد فضا، فضای مورد نیاز جهت قرار گیری مبلمان، ارتباط آن با دیگر فضا های طراحی شده و هر استانداردی که در رابطه با اتاق نشیمن باید مورد توجه قرار داد را قبل از طراحی مشخص نمود.

این روند کاری را ترسیم برنامه فیزیکی پروژه می نامند، که در ظاهر کاری بسیار ساده و در روند طراحی بسیار حائز اهمیت می باشد.

ابعاد و اندازه فضا ها مطابق با استاندارد های طراحی خانه

هر کدام از فضا های مشخص شده در طراحی خانه ها، باید از یک ابعاد حداقلی برخوردار باشد. در صورتی که فضای بیشتری وجود داشته باشد، بنا به سلیقه کارفرما، می توان هر کدام از این فضا ها را با متراژ بیشتری طراحی نمود.

 

ابعاد و اندازه فضا ها

اما در صورتی که فضا از متراژ کمتری برخوردار باشد، باید استاندارد ابعاد حداقلی در هر فضا به طور کامل رعایت شود. به طور مثال در صورتی که ابعاد خانه ای که قرار است طراحی شود، کمتر از حد استاندارد باشد، می توان فضای پذیرایی و نشیمن را در یک فضا تلفیق نمود و …

برای درک بهتر از این استاندارد فضا، بهتر است با ابعاد حداقلی هر فضا به طور کامل آشنایی پیدا کنید. این ابعاد عبارتند از :

  • فضای آشپزخانه : ابعاد حداقلی 3.5 در 2.5 متر مربع.
  • فضای نشیمن : 15 متر مربع (10 در 5 و …).
  • فضای پذیرایی : 15 متر مربع.
  • فضای اتاق خواب مستر : 5 در 3.5 متر مربع.
  • اتاق خواب فرزندان : 4 در 3.5 متر مربع.
  • اتاق مهمان : 4 در 4.5 متر مربع.
  • ابعاد حمام : 2 در 2.5 متر مربع.
  • سرویس بهداشتی : 1 در 1.5 متر مربع.
  • ورودی خانه : 1.2 در 2 متر مربع.

جهت قرارگیری فضا ها مطابق با استاندارد طراحی خانه

با توجه به شرایط اقلیمی نیاز است که برای هر طراحی، قبل از شروع وضعیت اقلیمی و شرایط محیطی را مورد بررسی قرار داد. به طور مثال برای ساخت یک زمین و طراحی خانه، باید در ابتدا طلوع و غروب خورشید نسبت به جهت قرارگیری زمین، دسترسی های پیاده و سواره، باد مزاحم (باد غرب)، نور مناسب (نور جنوب) و باد مطلوب، نور مطلوب (جنوب شرقی)، نور مزاحم (غرب) و … را مشخص نمایید. سپس فضا ها را در جای درست طراحی نمود.

 

استاندارد طراحی خانه

به طور مثال، غرب بهترین جهت برای قرارگیری فضا هایی است که، نیاز به نورگیر طبیعی ندارند. از طرفی جنوب شرقی جهت مناسبی است برای طراحی فضا هایی که نیاز به نورگیر طبیعی دارند. برای درک بهتر جهت مناسب برای هر فضا را بیشتر خواهیم شناخت.

  • فضا های مناسب جهت طراحی در جنوب : جهت جنوبی، بهترین محل برای قرارگیری اتاق خواب ها، فضای پذیرایی، نهارخوری و تراس ها می باشد.
  • فضا های طراحی شده در شمال غربی : در این جهت نیز می توان راه پله و انباری ها را طراحی نمود.
  • فضا های طراحی شده در جنوب شرقی : این جهت محل مناسبی جهت طراحی اتاق خواب کودکان و اتاق خواب مهمان می باشد.
  • فضا های جهت جنوب غربی : در این جهت نیز می توان انباری، راهرو ها و راه پله ها را طراحی نمود.
  • فضا های مناسب جهت طراحی در غرب : کتابخانه، پاسیو و همچنین اتاق بازی کودکان را می توان در این جهت طراحی نمود.
  • فضا های طراحی شده در شرق : در صورتی که در طراحی خانه، سالن ورزشی طراحی می شود، بهتر است در جهت شرق ساختمان قرار گیرد. همچنین حمام را نیز در این جهت می توان طراحی نمود.

نکات حائز اهمیت در استاندارد های طراحی خانه های مسکونی

در صورتی که بخواهید خانه های مسکونی طراحی کنید، نیاز است تا ابتدا با برخی از قوانین و استاندارد های مهم و کلی طراحی خانه های مسکونی آشنا شوید، که به شرح زیر می باشند.

 

استاندارد های طراحی خانه های مسکونی

  1. در صورتی که متراژ زیر بنا 500 متر مربع باشد، می توان در هر طبقه 4 واحد مسکونی طراحی نمود.
  2. در هر قطعه زمین برای تعیین زیربنا، جهت طراحی طبقه همکف، می توانید 65 % متراژ زمین را طراحی نمود.
  3. برای طراحی طبقات بالای همکف، برای هر طبقه نمی توان بیشتر از 80 % از متراژ کل زمین را طراحی نمود.
  4. در صورتی که تعداد طبقات در طراحی خانه، کمتر از سه طبقه باشد، نیازی به طراحی آسانسور نمی باشد.
  5. برای طراحی نمودن واحد های مسکونی، نیاز است که مطابق با استاندارد طراحی خانه، برای هر واحد مسکونی یک پارکینگ طراحی شود.
  6. در صورتی که تعداد اتاق های طراحی شده بیش از یک اتاق خواب باشد، باید برای اتاق اصلی حداقل 6 متر مربع (طول و عرض برابر) فضا در نظر گرفته شود.
  7. در صورتی که طبقه همکف فضای پارکینگ طراحی شود، حداکثر ارتفاع 2.20 متر می باشد.
  8. اگر طراحی خانه برای زندگی مشترک دو خانواده انجام شود، حداقل فضایی که برای طراحی خانه باید در نظر بگیرید، 120 متر مربع است.
  9. مطابق با استاندارد های طراحی واحد های مسکونی، برای خانواده چهار نفره باید حداقل 120 متر مربع زیر بنا در نظر گرفته شود.