ndkdeco logo

نوشته شده در 25 آوریل 2023

آشنایی با مراحل طراحی خانه
زمان مطالعه:6 دقیقه
نویسنده :

آخرین ویرایش در 25 آوریل 2023

آشنایی با مراحل طراحی خانه

یکی از مهم ترین و اصولی ترین مراحل ساخت و طراحی خانه ها، به جهت زیبا سازی فضا، طراحی پلان آن خانه می باشد. در صورتی که فضای خانه شما پرتی (فضای بدون استفاده) بسیار زیادی داشته باشد، هر چقدر که طراحی داخلی را به زیبایی انجام دهید، در نهایت نتیجه نهایی شما را به طور کامل راضی نخواهد کرد.

از طرفی در صورتی که پلان یک فضا به درستی طراحی شده باشد، زیبایی با کوچک ترین طراحی دکوراسیون، خود را به نمایش خواهد گذاشت. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با نحوه طراحی خانه و طراحی پلان ها، بیشتر آشنا کنیم.

مراحل طراحی خانه ( طراحی پلان)

1- مطالعات طراحی

در این مرحله باید اطلاعات کافی در رابطه با طراحی خانه را به دست آورد. سپس اهداف طراحی را مشخص نمود. نیاز و خواسته های کارفرما را مورد بررسی قرار داد و محدودیت های پروژه را شناسایی نمود.

 

آشنایی با مراحل طراحی خانه

به طور مثال هدف کلی طراحی خانه، ایجاد احساس آرامش جسمی و روحی و همچنین رفاه ساکنین خانه می باشد. تعیین اهداف پروژه و همچنین تعریف برنامه فیزیکی برای آن از مهم ترین کارهایی است که در این مرحله انجام می شود.

برای مطالعه مقالات بازسازی و ساخت خانه، به مجله NDK مراجعه فرمایید.

2- بررسی موقعیت زمین

بررسی نمودن شرایط جغرافیایی و همچنین عوامل محیطی تاثیرگذار بر طراحی، مواردی است که در این مرحله باید مورد توجه قرار گیرند.

از جمله موارد مورد توجه در این مرحله می توان به دسترسی های اصلی و فرعی، باد مطلوب و مزاحم، نور مناسب و بررسی اقلیم با توجه به ارتفاع از سطح دریا، عوامل طبیعی تاثیرگذار بر طراحی مانند کوه، دریا و …، میزان بارندگی و همچنین میزان رطوبت هوا اشاره نمود، که همگی در کیفیت رفاه و آسایش ساکنین خانه تاثیر بسیار زیادی دارند.

به طور کلی این مرحله در تعیین شکل گیری و شروع طراحی، نقش بسیار موثری دارد.

3- آشنایی با استاندارد های طراحی خانه

بررسی نمودن استاندارد های تعریف شده جهت عملکرد های مختلف موجود در پروژه، از اهداف اصلی این مرحله می باشد.

از جمله مواردی که در این مرحله باید آن ها را مورد بررسی قرار داد می توان به حداقل ابعاد تعریف شده برای هر فضا، نیاز فضا به نورگیر، اهمیت نور طبیعی در هر فضا اشاره نمود.

 

آشنایی با استاندارد های طراحی خانه

همچنین بررسی بهترین باد و جهت طلوع و غروب خورشید می تواند در تعیین محل بازشو ها در طراحی خانه بسیار تاثیر گذار باشد.

4- شناخت فضا های مورد نیاز طراحی

بررسی نمودن ارتباط اصولی فضا ها با یکدیگر که نقش بسیار موثری در ایجاد حریم و همچنین دسترسی مناسب در طراحی خانه دارد. به طور مثال، اتاق خواب ها فضایی کاملا خصوصی، نشیمن فضایی نیمه خصوصی و سالن پذیرایی فضایی عمومی در طراحی پلان محسوب می گردد.

 

شناخت فضا های مورد نیاز طراحی

در این مرحله نیاز است به صورت دستی و یا نرم افزار دیاگرام، ارتباط فضا ها ترسیم شود. برای درک بهتر به بررسی سه فضای مهم در طراحی خانه خواهیم پرداخت.

ورودی خانه

طراحی ورودی خانه شاید در ظاهر خیلی حائز اهمیت واقع نشود. اما در واقعیت این بخش قسمت بسیار مهمی از طراحی را شامل می شود. به طور مثال ورودی ها باید به گونه ای طراحی شوند که بتوانند فضای خصوصی و حریم خانواده را از دید افراد عبوری به طور کامل حفظ نمایند.

همچنین این فضا باید به گونه ای طراحی شود که محل مناسبی برای نگهداری از کفش ها، قرار دادن لباس های بیرون از خانه و … در نظر گرفته شود.

آشپزخانه

طراحی فضای آشپزخانه در طراحی پلان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا این فضا باید به گونه ای طراحی شود که همزمان با فضای ورودی، ناهارخوری و نشیمن ارتباط مناسب و راحتی برقرار نماید.

 

دکوراسیون داخلی شیک

در صورتی که فاصله زیادی با اتاق خواب ها نیز نداشته باشد، از طرفی این فضا نیاز به دید مناسب و نور طبیعی مناسب دارد. به همین دلیل طراحی این فضا در طراحی خانه بسیار حائز اهمیت می باشد.

اتاق خواب

این فضا از خصوصی ترین فضا های طراحی شده در خانه محسوب می شوند. زیرا علاوه بر محل استراحت، فضایی جهت نگهداری وسایل خصوصی شخص در آن است.

به همین دلیل طراحی این فضا باید به گونه ای باشد که علاوه بر دسترسی مستقیم و راحت از اتاق خواب به نشیمن، این فضا کاملا مستقل طراحی شود.

برای مطالعه مقاله با اهمیت نورپردازی در دکوراسیون خانه آشنا شوید، اینجا را کلیک فرمایید.

5- بررسی زمین

تحلیل و بررسی زمین پروژه، نیز نقش بسیار موثری در قرار گیری فضا ها و متراژ نهایی آن ها دارد. زیرا در این مرحله معمولا شناخت دید های مزاحم، تشخیص بهترین ورودی فضا، متراژ نهایی زیربنا، همسایگی بنا، جهت قرارگیری بنا مشخص می گردد.

همچنین جنس و مقاومت خاک، بررسی دسترسی های زمین، نحوه استفاده از بازشو ها و قرارگیری آن ها نیز در این مرحله مورد بررسی قرار می گیرد.

برای مطالعه مقاله طراحی خانه به سبک کلاسیک از 0 تا 100، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

6- شناخت و انتخاب مصالح مناسب

شناخت مصالح و انتخاب درست آن ها از اهمیت بسیار بالایی در این مرحله برخوردار است. زیرا انتخاب درست مصالح ارتباط کاملا مستقیمی در تامین آسایش و همچنین همخوانی و جذابیت طراحی دارد.

البته توجه داشته باشید که در انتخاب مصالح، اقلیم محیط نیز بسیار موثر است. به طور مثال در مناطق معتدل و مرطوب می توان از خانه های چوبی استفاده نمود. در اقلیم کویری استفاده نمودن از خانه های سنگی، خشتی و آجری بهترین انتخاب می باشد.

برای مطالعه مقالات پارتیشن شیشه ای، اینجا را کلیک فرمایید.

7- اسکیس اولیه طراحی خانه

پس از اتمام شش مرحله طراحی که به طور کلی آن ها را مورد بررسی قرار دادیم، طراحی می تواند اسکیس و طرح اولیه بنا را آغاز نماید.

 

اسکیس اولیه طراحی خانه

محل قرارگیری فضا ها، دسترسی ها، بازشو ها و … همگی از مواردی هستند که در این اسکیس باید آن ها را مشخص نمود.

8- طراحی نهایی

در نهایت نیز با ایجاد تغییرات جزئی و رفع اشتباهات طرح اولیه، می توان طرح نهایی را ترسیم نمود. برای طراحی پلان هر خانه، نیاز به عبور از تمامی مراحل ذکر شده می باشد. به همین دلیل است که طراحی خانه نیاز به تخصص و تجربه کافی دارد. به همین منظور می توانید از گروه های طراحی حرفه ای جهت طراحی پلان کمک بگیرید.

 

گروه طراحی و ساخت NDK از جمله گروه های معماری است که با بکارگیری افراد متخصص و مجرب، سعی دارد با کمترین هزینه بهترین ایده و طراحی را در اختیار شما قرار دهد.