ndkdeco logo

نوشته شده در 13 آوریل 2023

آشنایی با اصول عرصه بندی در طراحی خانه
زمان مطالعه:6 دقیقه
نویسنده :

آخرین ویرایش در 13 آوریل 2023

آشنایی با اصول عرصه بندی در طراحی خانه

در طراحی خانه نحوه طراحی فضا های مختلف و ارتباط هر فضا با فضا های دیگر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ارتباط میان فضا های مختلف، از اصول و قواعد مشخصی برخوردار است که باید در طراحی آن ها را به طور کامل مد نظر قرار داد.

بنابراین در طراحی نمودن فضا های یک خانه نمی توان هر فضا را در یک گوشه قرار داد و نام آن را طراحی گذاشت. توجه به عرصه بندی فضا های یک خانه، از تکنیکی ترین کار هایی است که یک طراح انجام خواهد داد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با عرصه بندی اصولی در طراحی خانه ها، بیشتر آشنا کنیم.

عرصه بندی در طراحی خانه چیست؟

یکی از اصول و استاندارد های طراحی خانه، عرصه بندی فضا های موجود در خانه است که با توجه به این عرصه بندی می توان فضا های موجود در یک خانه را در محل مناسب قرار داد.

 

اصول عرصه بندی در طراحی خانه

به طور کلی فضا هایی که در یک عرصه قرار می گیرند، از نظر عملکرد و تعریف حریم با یکدیگر سازگاری دارند. بنابراین باید در جای مشخصی در پلان قرار گیرند. برای درک بهتر عرصه بندی در طراحی خانه، بهتر است با انواع عرصه های موجود در طراحی پلان، به طور کامل آشنا شوید.

معرفی انواع عرصه در طراحی خانه

1- عرصه ورودی و خروجی

در طراحی خانه، ابتدایی ترین و مهم ترین عرصه های تعریف شده، ورودی های یک خانه می باشد. زیرا اولین فضایی است که انسان در آن قرار می گیرد. از طرفی، تعریف نمودن این فضا به صورت جداگانه می تواند موجب مکث افراد شود. به همین دلیل موجب تقویت ویژگی دعوت کنندگی خانه می شود، سپس افراد را به درون خانه هدایت می نماید.

 

عرصه ورودی خروجی طراحی خانه

در زمان های گذشته در طراحی خانه ها، فضای تکمیل و پیچیده ای را تحت عنوان ورودی طراحی می کردند. اما امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و البته کاهش متراژ خانه ها، امکان طراحی همچنین ورودی هایی امکان پذیر نمی باشد. اما در خانه های کوچک آپارتمانی نیز می توان با استفاده از متریال و وسایل ویژه ای برای طراحی فضای ورودی تعریف نمود.

2- عرصه خصوصی

این عرصه از اصلی ترین عرصه های طراحی شده در فضای خانه است که معمولا برخورداری از نور طبیعی و رسمیت داشتن در خانه از مهم ترین نکاتی است که هنگام طراحی این عرصه باید مد نظر داشت.

از جمله عرصه های خصوصی در طراحی خانه می توان به اتاق خواب ها، حمام و اتاق کار اشاره نمود. این عرصه باید به گونه ای در طراحی پلان جایگذاری شوند که هیچگونه تعامل اجتماعی در این عرصه انجام نشود.

 

عرصه خصوصی خانه

به همین دلیل باید در فضایی کاملا تفکیک شده نسبت به عرصه عمومی طراحی شوند. از طرفی این فضا ها باید دسترسی راحتی به سرویس های بهداشتی داشته باشند.

3- عرصه خانوادگی

این عرصه نیز شامل فضا های مشخصی در طراحی خانه می شود که از این فضا ها می توان به ناهار خوری، آشپزخانه و نشیمن اشاره نمود. همانطور که از نام این عرصه مشخص است، این عرصه باید برای تعاملات خانوادگی طراحی شود. فضا هایی که خانواده بیشتر زمان خود را در این قسمت از خانه می گذرانند.

به همین دلیل برخورداری از دید مناسب، نور ایده آل و … از ویژگی هایی است که هنگام طراحی این عرصه، باید مد نظر قرار داد. ایجاد احساس آرامش و صمیمیت هنگام طراحی این عرصه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

4- عرصه پذیرایی

همانطور که از نام این عرصه پیداست، فضا هایی که در پذیرایی نمودن از مهمان مورد نیاز است، در این عرصه قرار گرفته اند. این عرصه شامل فضای پذیرایی، ناهارخوری، ورودی و خروجی می شود.

 

آشنایی با اصول عرصه پذیرایی

این عرصه باید به گونه ای در پلان طراحی شود که حداکثر فاصله آن با عرصه خصوصی حذف شود. از طرفی مهمانان در این عرصه باید بتوانند به راحتی به سرویس بهداشتی دسترسی پیدا کنند.

5- عرصه خدماتی

عرصه خدماتی به فضا هایی گفته می شود که به منظور رفاه ساکنین یک خانه، طراحی شده اند. از جمله این فضا ها می توان به انباری، پارکینگ و موتورخانه اشاره نمود.

از آنجایی که نیاز نیست تمامی افراد به این فضا ها دسترسی داشته باشند، معمولا آن ها را در زیر زمین خانه ها طراحی می نمایند.

6- عرصه فضای باز و نیمه باز

این عرصه در طراحی خانه شامل فضا هایی مانند تراس، حیاط و باربیکیو می باشند. این فضا تاثیر بسیار زیادی در احساس آرامش در افراد یک خانواده دارد. از طرفی این فضا ها باید به گونه ای طراحی شوند که از پذیرایی و عرصه خصوصی بتوان به راحتی به آن دسترسی پیدا نمود.

 

عرصه باز و نیمه باز خانه

عناصری مانند آب نما، چمن، نیمکت، درخت، گل و گیاه و … از جمله عناصری هستند که می توانند در زیبایی و تاثیرگذاری بیشتر این عرصه موثر باشند.

ارتباط میان فضا ها در طراحی خانه

به طور کلی هدف از عرصه بندی در طراحی خانه ها، برقراری ارتباط صحیح میان فضا های مختلف طراحی شده است. آشپزخانه، ناهارخوری و نشیمن جزو فضا های عرصه خانوادگی تعریف می شوند. بنابراین برقراری ارتباط مستقیم میان این فضا ها از اهمیت بسیار بالایی در طراحی پلان برخوردار است.

همچنین اتاق خواب ها و حمام جزو فضا های خصوصی در یک خانه می باشند. به همین دلیل باید در محلی دور از فضای عمومی مانند پذیرایی طراحی شوند. از طرفی بهتر است این فضا ها به گونه ای طراحی شوند که به نشیمن و سرویس های بهداشتی دسترسی داشته باشند.

آشپزخانه جزو فضا هایی است که باید دسترسی مستقیم به پذیرایی، نشیمن و فضا های خصوصی داشته باشد. همچنین در صورت امکان بهتر است در نزدیک ترین حالت نسبت به ورودی طراحی شود.

رعایت اصول ارتباطات میان فضا های یک خانه از مهم ترین نکاتی است که در طراحی خانه باید مدنظر داشت. از طرفی فضا هایی مانند نشیمن، اتاق خواب، پذیرایی و آشپزخانه جزو فضا هایی هستند که در صورت امکان باید تهویه و نور مناسبی را دریافت نمایند.

 

گروه طراحی و ساخت NDK از جمله گروه های حرفه ای در حوزه طراحی خانه است که با بکارگیری افراد متخصص و مجرب در زمینه طراحی، با در نظر گرفتن تمامی قوانین عرصه بندی در خانه، سعی می کنند بهترین طراحی را به شما ارائه دهند.

بنابراین اگر می خواهید خانه ای استاندارد داشته باشید که بتوانید آرامش و صمیمیت را در آن احساس کنید، بهتر است طراحی را به طراحان حرفه ای بسپارید.